Refleksjonsnotat – Opprettelsen av nettbutikken Gressvik Frisør & Velvære
De siste ukene har jeg og min studentgruppe jobbet med å opprette en nettbutikk for Gressvik Frisør & Velvære. Dette har vært en krevende og lærerik prosess som jeg reflekterer over i dette innlegget. Vi har brukt mye tid på å få nettbutikken så brukervennlig som mulig. Inne på www.gressvikfv.com vil du blant annet finne en oversikt over hvor salongen ligger, du vil få informasjon om Stine og Kathrine som driver salongen, hvilke behandlinger de tilbyr og du kan også handle deg dine favorittprodukter. Nettsiden finner du her – https://gressvikfv.com/
Hvorfor valgte vi Gressvik Frisør & Velvære
Da vi skulle sette oss ned og bestemme hvem vi ville lage nettbutikk for, var vi ganske enstemmig om at vi ville lage en nettbutikk for en allerede eksisterende bedrift. Dette med bakgrunn i motivasjonen vår blant annet. Vi så det som mye mer givende om nettbutikken skulle eksistere og kunne være nyttig for noen også etter dette prosjektet var ferdig.
Rett over veien der jeg bor finns det et lite torg. Her ligger det blant annet fire frisørsalonger og en av de er min personlige frisør. Jeg foreslo for gruppa at vi kanskje skulle lage en nettbutikk/bookingside til frisørsalongen, da jeg visste at de ikke hadde dette fra før av. Det var de positive til, det var også salongen, og de så det som en god mulighet for seg selv.
Mål
Når vi hadde landet på hvem vi ville lage en nettbutikk for, satt vi oss noen OKR mål. Vi hadde på dette tidspunktet ingen anelse om hva dette gikk ut på, men vi visste hva vi ville oppnå. Sannsynlighetsgraden for gjennomførelse på målene har vært mye frem og tilbake, og under ser du vår første OKR.
Objective: Lansere en fungerende nettbutikk som støtter bedriften til salg og tilgjengelighet.
KR 1: Oppnå 100 konvertering i nettbutikk (6/10)
KR 2: Øke følgere på Instagram med 100 stk. (9/10)
KR 3: Oppnå 400 besøkende i nettbutikk (7/10)
KR1: Når vi skulle oppnå 100 konverteringer i nettbutikk snakket vi om hvor mange som booket seg en time, eller kjøpte seg et produkt. Som sagt visste vi veldig lite hva dette gikk ut på, og jeg ser nå at dette var et veldig hårete mål. Vi burde lagt en bedre strategi for å kunne nå dette målet. Vi kunne for eksempel laget et konkurranse på «Bestilling nummer 50 får en gratis behandling». Dette måtte vi da selvfølgelig ha forhørt oss om med salongen i forkant, men det hadde vært en mulighet. Og vi ville ha hatt en større sjans til å nå målet. Dette målet står nå med en sannsynlighetsgrad for gjennomførelse på 1/10
KR2: Vi ville øke antall følgere på instagram med 100stk for å øke synligheten til salongen. Slik at de kunne nå ut til et større publikum. For å nå dette målet delte vi instagrammen til salongen rundt til våre egne følgere i forbindelse med lanseringen. Det ga ikke store effekten på antall følgere. Også her kunne vi løst det lettere ved å ha kjørt i gang en konkurranse for eksempel. «Nå kan du vinne dine favorittprodukter, alt du må gjøre er å like dette bildet, følge oss og del innlegget med dine venner!» Dette ville vært med på å øke følger basen ganske mye, det har vi sette flere tilfeller av før. Sannsynlighetsgraden her har med det endret seg fra 9/10 til 1/10.
KR3: Grunnen til at vi ville oppnå 400 besøkende i nettbutikken vår var å skaffe salongen oppmerksomhet. Vi tenkte vel også da at det kunne være realistisk at ¼ av antall besøkende ville utføre en type konvertering til siden. Under lanseringen av nettbutikken delte vi nettsiden med våre venner og følgere på Facebook, Instagram og Likedin. Frisørsalongen delte også nettsiden på sine sosiale medier, Facebook og Instagram. Dette resulterte i at vi klare å nå målet vårt. Og fra 5.mai til 11.mai har vi hatt 478 besøkende på nettsiden. Sannsynlighetsgraden her har da endret seg fra 7/10 til 10/10.
Prosessen
Da vi hadde fått satt opp målene for hva vi ønsket å oppnå startet prosessen for fullt. Prosessen med å få kjøpt domene gikk smertefritt, det var derimot ikke Shopify. Her var det mye prøving og feiling. Noen tok det kjappere enn andre, heldigvis.
Arbeidsfordelingen i gruppa har fungert veldig bra, vi har hele veien spilt på hverandres styrker. Her tror jeg også vi har hatt fordel av å ha vært på gruppe sammen før, så vi vet hva vi er gode på. Vi har hatt en som har vært veldig god på Shopify, en som har tatt ansvar for å ta bilder av butikken og produkter, to kritikere som er faglig sterke og som har gjort at vi har presset oss selv til å få et godt resultat.
Vi har også hatt en god progresjon underveis. Vi har hele veien satt oss små delmål for hva vi ønsker å oppnå fra uke til uke. Til tross for ulike ukeplaner med at noen har jobb, og gjerne på forskjellig tidspunkter har vi alltid funnet tid til et møte.
Når vi skulle lansere nettbutikken den 5.mai var vi veldig fornøyde med hvordan den så ut. Men da vi delte nettbutikken til våre venner og familie fikk vi en tilbakemelding. Det han mener her er da vi gikk vekk fra bookingsystemet vårt, valgte vi å fortsatt beholde den oversikten over de ulike behandlingene, bare at det ikke gikk an å bestille timen, men du kom rett til et tlf nummer isteden. Etter tilbakemeldingen har vi vist endringsvilje, og vi har nå isteden valg å sette opp en prisliste med en oversikt over de ulike behandlingene.
(Skjermbildet hentet fra www.gressvikfv.com)
Utfordringer
Underveis har vi møtt på flere utfordringer. Det har vært en del frustrasjon knyttet til dette. Men her har vi vist at vi er et godt team vi har kommet oss sterkere ut av disse situasjonene.
Vi har hatt noen utfordringer i forhold til at det er Corona og vi skulle gjerne ha hatt flere fysiske møter. Både med hverandre, men også med frisørsalongen. Hadde vi hatt mulighet til å sette oss ned med salongen og hatt et møte, der alle parter kunne stilt de spørsmålene de måtte ha svar på, kunne vi nok unngått en del av de utfordringene vi har møtt på underveis i prosessen.
En annen utfordringen vi møtte på var allerede den første uken, da vi oppdaget at frisørsalongen hadde en nettside fra før, med et bookingsystem. Da begynte vi å tvile på hele prosjektet. Men etter litt utforsking på denne nettsiden så vi at booking funksjonen ikke fungerte. Og nettsiden bar preg av at den var utdatert. Og etter en kjapp samtale med frisørsalongen fikk vi en oppklaring i at hun som hadde laget nettsiden deres aldri ble helt ferdig før hun dessverre gikk bort. Siden ble dermed slettet. Og vi kunne fortsette videre.
Litt senere ut i prosessen møtte vi også på en utfordring knyttet til betalingsløsningen i nettbutikken. Den automatiske betalingsløsningen var PayPal, noe vi så som problematisk da vi frisørsalongen ikke hadde dette. De hadde kun VISA. Etter mye prøving og feiling så fikk vi det til slutt til. Grunnen til at vi så dette som en stor utfordring var at dette oppdaget vi dagen før lanseringen av nettbutikken. Så det hastet å få det ferdig.
Så var det bookingsystemet vårt, som viste seg å være veldig mye arbeid forgjeves. Det er nok dette vi har brukt mest jobb og energi på. Etter å ha brukt tid på å finne et program på Shopify som kunne brukes til booking, fant vi til slutt Sesami. Programmet virket oversiktlig og greit. Men vi brukte tid på å prøve å gjøre det så enkelt som mulig for kunden å bruke det. Ulempen med programmet var at det ikke fungerte optimalt med nettbutikkens innstillinger. Det førte til at kunden selv måtte velge hvor lang tid man brukte på for eksempel klipp. Dette er jo noe frisørene vanligvis må se litt ann, med tanke på hvor mye hår som skal klippes, om det er en frisyre, barbering eller klipp av tuppene. Men vi fikk det til å fungere greit likevel. Et annet problem som oppsto med Sesami var at vi ikke fikk koblet den opp med frisørsalongens nåværende systemer. Så vi måtte i så fall legge inn de timene frisørene var booket manuelt. Dette så vi var mye jobb, og krevende å holde vedlike i lengden. Så det førte til at salongen måtte i så fall bytte ut sine nåværende systemer med Sesami, noe de ikke var interessert i. Dermed så vi ingen annen utvei en å fjerne bookingsystemet fra nettsiden.
Mitt personlige læringsutbytte
Dette har vært en utrolig lærerik prosess. Jeg har lært viktigheten av å ha et godt team rundt seg, som støtter hverandre og klarer å spille på hverandres styrker. Jeg har også lært viktigheten av god kommunikasjon innad i gruppen, men også med kunden som i dette tilfellet er salongen. Jeg vet hva nå hva jeg skulle gjort annerledes for å optimalisere denne prosessen til en eventuelt neste gang. Med tanke på hvor lite informasjon vi har fått om hvordan dette fungerer, føler jeg vi har kommet veldig godt ut av det. Jeg er veldig stolt av det vi har fått til. Men det aller viktigste er at salongen er fornøyd med jobben vi har gjort.