Slik skaffer du deg en mentor

Slik skaffer du deg en mentor

I forbindelse med denne ukes blogginnlegg har vi tatt et online kurs. Kurset heter First Round – Networking Basics. Her leder Paul Pesek oss gjennom 8 moduler, hvor du får nyttige verktøy, tips og triks for å skaffe deg en mentor. Og det er hvordan du skaffer deg en mentor som et av ukas temaer. Men hva er en mentor?

I følge det store norske leksikon er en mentor «En eldre venn og rådgiver; en veileder». (https://snl.no/mentor 12.04.21) Mens Wikipedia definerer det som «En person med stor erfaring og viten, som har forpliktet seg til å bidra med å skape karrieremuligheter og karrierestøtte til sin mentee.» (https://no.wikipedia.org/wiki/Mentorskap 12.04.21). Min oppfatning av hva en mentor er, før jeg satt meg inn i dette var: en person med masse erfaring, som var en rådgiver samt sparringspartner.

De 8 modulene

Ovenfor ser du de åtte modulene Paul Pesek tar oss med gjennom i kurset. Her veileder han oss gjennom hele prosessen fra hvordan man skal kontakte en fremtidig mentor, til hvordan man beholder kontakten.

Modul 1 – Din profesjonelle identitet
Den første modulen tar for seg hvem du er som student, og hvordan man kan bygge seg en profesjonell identitet. Paul presiserer fem kvaliteter som er nyttige å ha med seg, før du kontakter en profesjonell. Hvis du er klar over dette, og har det med deg inn i en fremtidig samtale med en potensiell mentor vil du bli overrasket over hvor mange som helt genuint har lyst til å snakke med deg, og hjelpe deg på veien. Disse fem kvalitetene er:

  • Empati  – Lær deg å se ting fra et profesjonelt ståsted.
  • Nysgjerrighet – Vis  at du er interessert i å lære fra deres råd, og høre om deres erfaringer.
  • Takknemlighet – Sett pris på den tiden de har satt av på å snakke med deg.
  • Relevans – Fortell den profesjonelle hvorfor du tok kontakt med akkurat dem, og hvorfor en samtale med dem vil være nyttig for deg og din karriere.
  • Respekt – Behandle dem sånn som du ville behandlet hvis du skulle hjelpe noen.

Modul 2 og 3 – Hvordan ta kontakt via Likedin
Likedin har blitt en viktig ressurs når man skal bygge seg et godt nettverk. Så om du ikke har opprettet en Likedin bruker, bør du gjøre det. I kurset blir Likedin sett på som en casual, rask og enkel måte å ta kontakt med nye mennesker på. Dette er lurt å huske på når man eventuelt tar kontakt med mennesker du ikke har noen kjennskap til. Noen vil nemlig være mer gammeldags på dette området og ønsker å holde det mer formelt. Dette vil variere fra kultur, bransje og i noen tilfeller alder. Hvis du mistenker at personen du ønsker å ta kontakt med foretrekker det formelle, vil det være fornuftig å sende en mail. Da dette oppfattes som en mer personlig måte å kontakte noen på. Uansett anbefaler kuset at innholde i en slik melding bør omhandle; En kort introduksjon om hvem du er. Hvorfor du tar kontakt med vedkommende. Og til slutt hva du lurer på/ønsker å oppnå.

Modul 4 – Koordinering
I denne modulen får du kunnskap om hvordan du skal koordinere samtalen. Finn ut når og hvor den vedkommende foretrekker å ha samtalen. Send ut en invitasjon på det fremtidige møte, via email. Informasjonen du gir må være korrekt, i den form av at datoen og klokkeslett må stemme. Hvis den du skal ta kontakt med lever i en annen tidssone, er det viktig å kontrollere dette også.

Modul 5 – Hvordan navigere samtalen
Her finner du ut av hvordan du best mulig starter, holder og avslutter samtalen. Den tar også for seg overgangene mellom de ulike fasene. De fem kvalitetene jeg tok opp i modul 1 vil være nyttige å ta med seg også her.  

Modul 6 – Hold det profesjonelt
I denne modulen får du innsikt i hvordan du holder samtalen med den mulige mentoren profesjonelt. Start med å introdusere deg selv, fortell om dine interesser, og hvordan karrieren din har utviklet seg, hvor du står i dag, og til slutt hva du håper å få ut av denne samtalen. Still gode spørsmål underveis og avslutt med å vise din takknemlighet for tiden deres.

Modul 7 – Gjør research
Før samtalen, er det viktig å stille godt forberedt. Dette vil blant annet være med på å øke kvaliteten på spørsmålene du skal stille vedkommende. Paul viser til tre enkle steg du kan gjøre for å stille forberedt.

  1. Les nøye gjennom Linkdin profilen deres. Se de siste ukene med aktivitet. Les også gjennom bedriftens  Linkdin profil.
  2. Gjør et google søk på vedkommende, bedriften og deres industris trender.
  3. Gjør et YouTube søk på vedkommende og bedriften, og se etter eventuelle intervjuer eller generelt nylig aktivitet vedkommende har deltatt i.

Modul 8 – Bygg en langvarig relasjon
Den siste modulen tar for seg hvordan du skal bygge langvarige og gode relasjoner. Etter en samtale med vedkommende, ta deg tid til å sende en mail og igjen takke for tiden deres og at de ville dele sine erfaringer og eventuelle råd. Senere kan du komme tilbake til de og fortelle hvordan det har gått etter å ha fulgt rådene deres. Og jo oftere du gjør dette, jo mer investert blir vedkommende i deg. Det å holde en god relasjon og opprettholde kontakten kan gi muligheter for å få referanser, og gode kontakter i en bransje du ønsker en fremtid i.

Mine tanker
Dette kurset har vært veldig lærerikt, og jeg vil ta med meg kunnskapen videre. Kurset har også gjort det å ta kontakt og eventuelt skaffe seg en mentor, mindre skremmende. Selv håper jeg en dag i fremtiden at noen tar kontakt med meg, slik at jeg kan være med på å dele mine erfaringer og gi forhåpentligvis gode råd.  

Link til kurset: https://first-round.teachable.com/

Kilder:
https://first-round.teachable.com/

https://no.wikipedia.org/wiki/Mentorskap

https://snl.no/mentor

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

error

Enjoy this blog? Please spread the word!

My email
Facebook
LinkedIn
LinkedIn
Share
Instagram