Hvordan setter man opp mål i Google Analytics?
I dette innlegget forklarer jeg hva Google Analytics er, og jeg gir deg en oppskrift på hvordan du enkelt kan sette opp målbare mål.
Hva er Google Analytics?
Google Analytics er et verktøy som blir brukt til å analysere datene som foregår inne på nettsiden din. Verktøyet kan brukes på så å si alle nettsider. Google Analytics samler blant annet inn data om hvor mange som besøker nettsiden din, hvor lenge de blir og hvor de kommer fra. Verktøyet er et viktig hjelpemiddel for digitale markedsførere, da det blant annet gir de en oversikt over resultater fra kampanjer og om de når ut til målgruppen sin.
Flere måter å bruke Google Analytics
Som du sikkert har skjønt, er det flere måter å bruke Google Analytics på. Om man bygger seg en god nok forståelse om hvordan programmet fungerer, er mulighetene mange. I forbindelse med denne bloggen har jeg brukt Google Analytics. Jeg har blant annet brukt den til å se hvor mange som besøker bloggen min, hvor lenge de oppholder seg her, hvilke innlegg de leser og hvilke aldersgrupper som er her inne. Du kan også bruke Google Analytics til å sette deg målbare mål.
Hvordan sette seg gode mål
Når du skal sette deg mål i Google Analytics er det viktig å tenke på at målene skal være konkrete og målbare. Det er viktig fordi målene senere skal være mulig å analysere, for å finne ut av i hvilken grad brukerne fullfører målene som er satt for nettsiden. Det er viktig å sette seg gode mål slik at du får lagd deg en god plan på hva du vil oppnå med nettsiden din. Om du konfigurer målene på riktig måte, kan Analytics gi deg viktig informasjon.
Google Analytics har fire forskjellige måltyper:
1. Destinasjon – her skal et spesielt sted på nettsiden din lastes inn. For eksempel «Takk for handelen». Her vil du da måle hvor mange som har gjennomført et kjøp på nettsiden din.
2. Varighet – dette målet måler en økt som varer en viss tid. Et eksempel på det kan være et besøk på et brukerstøttenettsted som varer i minst fem minutter.
3. Sider/skjermbilder per økt – her måler man hvor mange sider som er blitt besøkt i løpet av oppholdet til brukeren på nettsiden.
4. Aktivitet – er en handling definert som en aktivitet, blir utløst. Et eksempel på det kan være en videoavspilling.
Når du har bestemt deg for hvilke mål du skal sette deg. Må vi sette de opp i Google Analytics.
Hvordan sette opp mål i Google Analytics
Her skal jeg ta deg gjennom steg for seg på hvordan du setter opp målbare mål i Google Analytics.
1. Trykk deg inn på «Administrator»
2. Under rapporteringsvisning, trykker du på «Mål»
3. Deretter trykker du på den røde boksen «NYTT MÅL»
4. Her får du opp mange forskjellige muligheter, tilpass ønskene etter ditt mål. Deretter trykker du «Fortsett».
5. Her skal du velge måloppsett og målbeskrivelse, fyll inn etter hva du ønsker å oppnå med målet ditt. Trykk deretter «Lagre».
6. Da er målet satt, og det vil dukke opp under «Mål». Her vil du ha mulighet til å analysere målet ditt, og hente ut viktig data.
Oppsummering
Dette er bare noe av det du kan bruke Google Analytics til. Jeg anbefaler deg å prøve deg litt frem på egenhånd, det er viktig å prøve og feile litt. Det er da man lærer best. Ellers er siden er generelt enkel på finne frem på, og den er veldig oversiktlig. Det fins mange guider, kurs og videoer der ute hvis man skulle stå fast. Og her har du en for hvordan du enkelt kan sette opp målbare mål. Håper innlegget har vært til hjelp. Lykke til med analysen!
Kilder:
https://synlighet.no/blogg/hva-er-google-analytics/ Lest 19.05.2021
https://marketingplatform.google.com/about/analytics/ Lest 19.05.2021